Bliv klogere på lydsider

Når du ser en form for video, hvad end det er en spillefilm, musikvideo, reklamefilm eller andet, vil den i klassisk forstand ofte bestå af to spor; en billedside og en lydside. Billedsiden er det, vi ser, og lydsiden er det, vi hører. En film uden en billedside er en lydbog eller podcast, og en film uden lydsiden er en stumfilm. De to elementer er lige vigtigt, når det kommer til filmproduktion og afhængige af hinanden for at skabe helhedsoplevelsen.

Her kigger vi nærmere på lydsider, som måske er den mest undervurderede af de to.

Lyden til din TV-reklame eller andre medier

De fleste, som drømmer om at lave film, er interesseret i det visuelle, altså billeder, grafik og deslige. Derfor hyrer man ofte nogle andre til at stå for lydsiden. Men lyden er en lige så stor del af filmoplevelsen.

Når der bliver lavet reklamefilm, bliver der faktisk ofte lavet et lydspor som det første, som man så kan bygge billedsiden op omkring. Altså bliver lydsporet brugt som skabelon for resten af filmen.

Ofte består reklamefilmen af en række klip, som der så skal indtales en speak henover og tilføjes lydeffekter. Filmen er for det meste lydløs, indtil der kommer lydproduktion på. Altså er alle lydene ”unaturlige”, da de er tilføjet som effekter.

Dubbing

Dubbing er tilføjelsen af lyd på et klip, som ikke var en del af selve klippet til at begynde med.

Det er ikke kun, når vi ser tegne- eller animationsfilm, at der er tale om dubbing i de film, vi ser. Alle spillefilm, reklamefilm osv., vi er udsat for, har været igennem en lydredigering som med garanti har indeholdt dubbing også. Dubbing kan for eksempel være at indsætte fuglefløjt og lyden af sagte vind til en scene fra en skov, men det kan også være at genindspille replikker, som ikke var tydelige nok i det originale klip.